Tuesday, December 30, 2008

Tahun Baru 2009.. Selamat Datang

Tahun Baru 2009.. melukis lagi kenangan untuk teruskan kehidupan...

2009 tahun yang aku leh jadi tahun ekonomi.. maklum la.. macam-macam nak buat..

nak sambung belajar.. nak beli aset atau harta.. pastu ingat nak kumpul kewangan untuk

kahwin.. tapi tak tau lagi bila.. hhahahah...


Tahun 2009 adalah tidak sama macam tahun 2008..

banyak perbezaan akan berlaku... sebab tahun 2007 dengan tahun 2008 pun

ada perbezaan yang ketara...


Tahun 2009 menyaksikan umur aku meningkat ke angka 25 tahun.. suku abad...

tak sangka lak dah tua aku..

memandangkan dah tua ni.. azam aku adalah untuk ubah sikap dan perangai aku

yang tak abih-abih menurun ke arah kekanakkan..

hahaha.. setiap orang ada cara masing-masing...


kepada semua kawan-kawan.. harap-harap la tahun ini menjadi satu harapan

yang membawa kebahagian pada kita semua......


Friday, December 19, 2008

Kampung dan bandar???

kampung....
kesibukan tak la sangat..
masih mengekalkan udara yang segar.. kecuali kampung pandan,kampung baru dan kampung-kampung yang dalam bandar...
boleh dengar bunyi ayam berkokok pada waktu pagi.. itik jalan tersusun... kambing,kerbau dan lembu melintas di jalanraya...
teringat satu kisah di Kuala Pilah.. area sri menanti kot...
aku g sana.. jam sangat2.. pelik gak.. kt kampung jam.. sekali aku tgk kt depan kereta aku.. ade sekumpulan lembu pulang petang.. sunyinya jalan sampai lembu yang kuasai jalan tu...
kat kampung ade macam-macam pokok buah-buahan... ade sawah yang luas..
kat juga ade sungai yang jernih dan anak sungai yang boleh kita memancing, menangkap ikan dengan sesuka kita jer. ikan sembilang,haruan,sepat,laga dan macam-macam jenis ikan yang ada...

Bandar...
kesibukan dengan pergerakan manusia yang masing-masing punya urusan...
tapi bukan la kata bandar ini boring... best tau.. kt bandar ade macam-macam tempat untuk jalan-jalan... paling best sekali.. dapat tengok macam-macam gelagat manusia.. rangkuman jenis-jenis orang... ade yang bisnesman, salesman, pelajar, orang tua yang kaya,orang tua yang sederhana, kerja swasta, kerja kerajaan, muda mudi, kanak-kanak dan macam-macam lagi... yang untungnya kt bandar ni... keretapi atas bangunan tau... cam LRT dan Monorel.. ade lak bawah tanah.. macam Putra Lrt.. menghubungikan manusia di luar bandar dan pinggit bandar...
nak cari kedai makan banyak.. nak yang murah,yang mahal, yang ade kelas, yang takde kelas, smuanya ada di bandar... heheh... tempat dating pun banyak...

sebenarnya takde masalah kalau duduk bandar ke duduk kampung...
ade bagus dan tak bagus.. baik dan buruk atau lain-lain la...
cam aku ni kan.. dah duduk bandar dan kampung.. kekadang rasa cam best duduk kampung kekadang rase best duduk bandar... pikir-pikirkan la...

Tuesday, December 16, 2008

Muka Seposen????

ketika sedang leka melayan internet...
tetiba aku terdengar satu teka teki....

En. Z : Ape dia td.. nak tanya ape dia kt aku....
Cik Y : Saya ade teka teki ni En. Z...
En. Z : Ape lagi la budak-budak ni... ha.. ape dia.. kasi tau la...
Cik Y : Ade satu kisah.. ade budak nak naik bas.. tambang bas tu RM 1
tp budak tu ade Rm0.90 jer... camner budak tu nak naik bas...???
En. Z : Budak tu minta kt orang lain la...
Cik Y : Takde orang mase tu En. Z... camner tu yer...
En. Z : Ape merepek jer budak ni... camner nak settlekan masalah tu...
Cik Y : Senang jer.. budak tu ade Rm 0.90.. pastu budak tu wat la muka seposen..
jadi RM1.00... hehehheh...... (RM 0.90 + Muka Seposen = Rm1.00)
En. Z : ape kesengal budak ni..

(teringat aku kt budak-budak praktikal kt tempat keje aku... hahahha)

Monday, December 15, 2008

Disember ini


dah nak masuk hujung tahun...
macam-macam telah berlaku pada tahun 2008 ini..
kenangan pahit.. kenangan manis.. kenangan masin.. kenangan masam..
macam-macam ada.,.. cam astro la pulak,,,

jauh dari sudut hati aku... dapat rasakan .. ada pergerakan yang senyap-senyap
telah menyelubungi diri ku.. itu adalah pergerakan usia...
usia???... oh tidak.. maknanya tahun depan aku meningkat
menjadi 25 tahun... tua betul.. tak sangka lak...
aku telah meninggalkan dunia tadika selama 18tahun...
aku telah meninggalkan dunia sekolah rendah selama 12 tahun...
aku telah meinggalkan dunia sekolah menengah selama 7 tahun...
dan aku telah berhijrah dari kampung idaman aku ke pedas, negeri sembilan..
dah 3 Tahun....

sekejapnya masa berlalu...............

Saturday, November 15, 2008

Peperiksaan yang menyeluruh

sudah sampai masa peperiksaan bagi seluruh pelajar UiTM...
pening gak mase exam ni...
sepanjang masa kene ulangkaji...

Sejak aku masuk belajar balik ni.. rase cam bertambah la pening kepala otak aku ni...
tapi memandangkan itu sementara.. aku tetap teruskan .. maklum la baru sem 1..
mohon pada tuhan supaya memberi aku ketenangan dalam menjawab exam...
dimaklumkan bahawa paper yang terakhir adalah killer subject .. Sains Politik... hwuahuwa..
leh menangis air mata berdarah..
salah satu subjek yang paling aku gerun.. bukannya aper..
banyak kene hafal.. pening-pening...
camner pun, aku akan tetap harungi dengan penuh sabar...

tahun depan dah masuk semester 2 lak..
tak tau la apa akan jadi nanti..
dengar kata lagi susah dari sem 1...
perkara ini mengingatkan aku supaya belajar dengan rajin...

Thursday, November 13, 2008

Ikan Keli??? Bkn Projek Baru... tp projek tak siap-siap.. hahahha

Ramai yang suka makan ikan..
tapi ramai tak suka bela ikan..
selalu bela ikan pun.. mesti ikan dalam akuarium


Tong ikan keli... baru skit ni....

Banyak citer lak aku...
sebenarnya aku nak g tau..
ade beberapa projek aku bersama kawan-kawan
tapi wat mase ni aku tak masuk projek lagi....

Diletakkan tebing sungai... senang nak Pam air

Perancangan masih awal lagi.. sebab baru jer beli anak ikan...
yang jadi tokey sekarang ni ZAZALI BIN MOHAMMAD....
Dia yang mulakan dulu.. aku akan masuk gak projek ni...
tp biar la aku settlekan pisang aku dulu


Baju hitam.. Zazali Mohamad (Timbalan Ketua Pemuda UMNO Taman Desa
Sentosa).. tokey ikan .. Sebelah kanan sekali .. KeeM (Spek mata ala-ala Genius)



H
arap-harap la... projek ini dapat di pertingkatkan dari semasa ke semasa........
aku pun leh tumpang gembira.. kawan-kawan dari kampung.. bangsa aku sendiri berjaya....

Tuesday, November 11, 2008

Tanaman Pisang......






permulaan pokok pisang.. cute....

Thursday, October 30, 2008

Kongsi bersama....

kehidupan ini perlu kita kongsi bersama...
kekadang hidup ini perlu ada teman setia..
di mana kita boleh berkongsi sama...

makan...
boleh juga di kongsi bersama keluarga,kawan-kawan dan selain yang disebut...

tido...
kita boleh kongsi sama-sama..
kongsi bantal,kongsi tilam dan selimut...
kalau semua ni ada.. semua leh jadi...

duit...
boleh juga dikongsi.. walaupun orang tu kedekut..
dia tetap akan kongsi duit itu kepada semua orang
seperti dia membayar cukai ker aper ke..
duit juga leh dikongsi bersama semua orang...

isteri??...
minta maaf yer .. yang ni tak leh kongsi...
nak kene pelempang kalau nak kongsi gak..

Thursday, October 23, 2008

TNB yang dah Moden

Telefon? telefon je la TNB.. dah takde elektrik ni...

US.... : Helo TNB...

Operator: TNB Selamat malam

US.... : Nak wat laporan la.. eletrik rumah kami dah terputus.. rumah kami jer tak de elektrik.. camner tu

Operator: Boleh saya tau alamat encik....

US.... : Rumah sy kt depan sekolah rendah..... .....

Operator : Encik.. encik ni ketinggalan zaman la... sekarang ni mana ada lagi sekolah rendah.. orang dah panggil sekolah Kebangsaan... ape la...

US.... : ??????... ada salah ker aku cakap ker???

Berakhir episod aku bersamamu....


kegilaan remaja sekarang sukar di tandingi..
pelbagai cara untuk berhubung dengan semua manusia didunia..
memandang keadaan camni.. aku bukan lagi remaja yang meriah dengan dunia malam minggu bersama kawan-kawan....

sudah 4 tahun aku berkecimpung dalam dunia FRIENDSTER ...
dah sampai masa untuk aku memberi ruang pada semua orang untuk berkenalan aku dekat secara realiti.,.. bak kata ayat-ayat cinta .." mahu hidup didunia realiti".. yang mana kehidupan yang mesti dan wajib serta harus di tempuhi...

selama 4 tahun ini jugak ramai kawan-kawan aku kenal secara tak langsung .. kawan-kawan lama yang tak pernah jumper.. ade gak dalam kawan lama yang dah 8 tahun senyap ...
selain itu.. cara-cara nak ayat awek.. cara-cara nak luahkan perasan.. semuanya kawan-kawan...

sekarang.. aku menutup akaun friendster aku.... kepada semua kawan-kawan...
selamat tinggal anda semua.. mungkin satu hari nanti ..kita akan berjumper...
doa-doakan la....

Wednesday, October 22, 2008

Itu apa itu....

ape dia ye..
cam hampeh jer aku tengok...

mula-mula ok..
sekarang dah hampeh.. teruk tul ....
ape la nak jadi dengan dunia sekarang...
budak-budak muda makin susah nak di ajar...
tak kreatif.. tul gak cakap kawan aku...
"dunia Baru" memang menyakitkan hati...

PERSOALAN KEMARAHANNYA ADALAH:

1)Ramai anak muda tidak tahu apa itu "Konda-kondi"?
2)Apa itu rukun negara?
3)Sesetengah anak muda melayu terlalu membenci adat tradisional melayu?

Setiap masa zaman berubah.. cuba kekalkan yang lama. tambahkan yang baru...
Anak-anak muda~~!!!!!

Monday, October 13, 2008

Harus ke tidak


Sebenarnya takde aper-ape pun...

heheh...

saje je nak sibuk...


Thursday, October 9, 2008

Kembali cerah .... titik permulaan yang baik...

setelah lama aku menanti...
akhirnya dapat ku lihat awan yang gelap dalam diriku
telah cerah kembali...

mungkinkah ini satu petanda..
ada peluang untuk semua burung terbang dengan bebas,,,,
angin bertiup dengan nyaman...
pokok tegak berdiri mengadap matahari...
kesemuanya ketentuan tuhan....

aku bersyukur kepadaMu...
bersyukur kepadaMu Kerana memberi peluang kepadaku
untuk memilih jalan hidup dan pasangan hidup bersama.....

Tuesday, September 16, 2008

Selamat Berpuasa....Selamat hari raya...


Selamat berpuasa.. dan selamat hari raya yang bakal menjelma...
semoga raya kali ini dapat aku raikan dengan tanpa apa-apa halangan..
insyallah...
teringat zaman kanak-kanak dulu.. asalkan raya... dalam kepala otak ni terfikir nak duit jer...
siap "target" umah sapa yang leh dapat duit lebih...
kalau kira-kira.. zaman kanak-kanak leh kumpul RM10,000 la.,,,
tak yah la susah-susah nak sekarang nak fikir duit kahwin.. hahhaha...
apabila masuk je zaman remaja (sekolah menengah da...).. aku melalui zaman yang kira meriah
dan menyeronokkan... dulu bile nak raya jer.. time tu memang cuti sekolah.. so aku balun keje mase bulan ramadhan .. pengalaman menjual popiah basah di Pekan Suntex Bt 9 dan Pandan Indah... banyak memberi pengalaman kat aku bagaimana susahnya mak aku mencari duit untuk aku beli baju raya masa kecik-kecik dulu.... letih tapi best.. bile masa dapat duit upah tu la.. meriah aku dibuatnya....

kini.. aku dah keje... dah lama lak keje tu.. (walaupun 5 tahun).. tu kira lama gak la.. haaha...
banyak perubahan yang aku lalui...
tiap kali raya.. aku sentiasa menanti budak-budak kecik datang umah aku...
dah tiba masanya untuk aku kasi duit raya kat diorang.. meriahnya biler diorang dapat duit raya.. ade gak yang bisik .. "takkan singgit jer "... tergelak aku.. kekadang aku terasa budak tu cam aku jer dulu-dulu.. komplen jer..

semasa hari raya juga banyak pengalaman pahit yang menyebabkan aku tak dapat beraya dengan meriahnya.. aku pernah eksiden semasa hari raya ke 2.. berjahit tapak kaki ni..
darah tak ingat keluar.. pesan Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) aku tak nak dengar.. time selekoh tu. bantai corner baring.. pastu lak tak tengok motor lain.. tengah syok jer.. ade lak sebiji motor kat depan aku.. langgar jer terus budak tu.. tak kira aku... last-last aku yang dikira berapa jahitan nak letak kat kaki aku ni.. hahah.. padan muka aku..
selain itu juga .. aku pernah kene demam campak... sehari sebelum hari raya.. yang sedih nye.. baju-baju aku dah beli.. siap sandal puma (RM 60) kira mase tu mahal tau. tiba-tiba kena penyakit.. alahai.. sedihnya... beraya di rumah jer la.. oleh kerana itu.. emak aku terpaksa la duduk rumah jaga aku.. dah tak leh rumah kata kan...

biler raya jer.. aku sering teringat kat arwah ayah aku.. leh kira dalam 17 tahun arwah meninggal dunia.. aku doakan roh beliau aman dan sentiasa bersama golongan orang-orang yang beriman...

WAZIR BIN ABD GANI (1957-1991)

Wednesday, August 6, 2008

"serabut nak siapkan keje"

sekarang banyak lak keje..
pening-pening kepala.....
sebenarnya aku tengah pening nak wat ayat omputeh ni.. karangan tak banyak pun
100 patah perkataan jer..
tapi tu la kan.. kalau tak biasa wat ayat omputeh.. pening kepala la..
dah la kena cari tajuk yang sesuai.. takper la.. layan je la..

pemilihan UMNO makin ketara la sangat...
yang kelakarnya ada gak yang kecoh-kecoh suh aku letak jawatan..
bukan aku tak nak.. cuma aku tunggu jer.. kalau ada sokongan.. ada la.. kalau takde sokongan
nak buat camner.. tul tak.. pasal bukan aku yang beria-ia sangat sampai sanggup bergaduh..
aku tetap dengan prinsip aku.. melayu untuk menolong melayu ... menghentam bukan maksud membenci... menyedarkan je..

Tak kisah la apa-apa terjadi.. aku adalah aku...
study aku kene jalankan dulu...

Wednesday, July 16, 2008

keadaan semakin menjadi-jadi

"aku tak tau la apa nak jadi" sambil membasuh tangan...
"entah la kim.. susah nak cakap ngn orang yang tak faham ni".. zali bengang giler..
"ade ke patut diorang nak kecoh-kecoh pasal benda kecik jer.."zali suara agak sengal skit..
"aku tak berani nak cakap la.. masalahnya apa yang berlaku tu makcik aku sendiri yang buat.. bukan orang lain.." sambung balik...

"pasal kompang aku pun nak sentuh.. aku tak pernah kacau orang.. diorang lak nak kaco aku.. ape diaorang ingat kita 8 tahun yang lepas ker.. dulu kanak-kanak leh la nak main".. hujah aku umpama ketua kampung ...

"susah payah kita nak naikkan nama kelab.. senang-senang jer diorang nak jatuhkan kita.. ingat kita sapa... takper la kim.. pasni kita buat derkk jer... kalau kacau lagi.. kita ajak jer diorang duk depan-depan kita.. minta diaorang nyer penjelasan ape yang diorang nak...".... zali mengungkit lik...

aku tak tau la apsal semua orang dengki bila kita dah berjaya melakukan sesuatu .. bukannya kacau orang lain pun.. tu la sikap manusia... pantang tengok orang senang...
ingat nak bangkit balik kelab kompang tu senang ker...
dari tahun 2000 hingga 2006 senang ke nak naik... dah la tak nak tolong apa-apa.. komplen jer lebih...
hampeh...
kalau tak daya usaha sendiri ... mungkin kelab kompang aku dah lama berkubur...
sengal.. memang sengal.... memang sengal.....

Sunday, July 6, 2008

Selama itu pun aku mampu mengenang mu...


Januari - Jun 2008


mengenang hari-hari yang lalu begitu sahaja.. sering kali teringat beberapa perkara yang menggembirakan.. menyakitkan.. membosankan.. meriangkan...

semuanya ada... apa pun yang terjadi .. itulah perjalanan aku sepanjang tengah tahun...

semoga aku dapat pertingkatkan diri dari semasa ke semasa...


Januari...

perkara-perkara pada awal tahun ni jarang ada perubahan dalam diri aku...


Februari...

bermula kisah dan kehidupan yang baru dengan beberapa projek baru di mulakan..


Mac....

Alkisah kesedihan yang melampaui batas sehingga membolehkan aku jadi gila dan tidak siuman.. kalau di ikutkan la..


April...

Memegang kepimpinan baru dalam sesebuah organisasi yang dah lama aku pegang tapi kali ni aku diberi kepercayaan sekali lagi.. tapi dengan syarat diletakkan setahun jer ... seterusnya pandai-pandai la...


Mei....

Umur semakin meningkat dan semakin dasat dengan liku-liku kehidupan yang kekadang ok... kekadang sengal.. kekadang meriah... dunia mei membuktikan dunia aku dalam kenangan...


Jun....

perkara yang memerlukan kesabaran yang amat dasat.. penyakit kronik yang dihadapi dengan penuh dugaan dan cabaran.. sayangkan seseorang yang menjadi idola aku selamanya sampai aku mati..


Julai - Disember???... nanti-nanti lah yer...

hehheheh

Thursday, June 12, 2008

Cinta dalam hati..... cinta dalam almari ade tak


video

saje je nak kasi korang tgk videoklip ni.... kalau ade cinta dalam hati .. g tau awal-awal... nanti tak g tau cinta tu takde dalam hati... mgkin simpan dalam almari ker rak majalah ker laci kt opis ker...

hahahh......

Sunday, June 8, 2008

merana dan lara... ape la aku ni.. gua happy sekarang

semacam jer merana lara.. yg melara wat aper.. aku ade jer kat sini.. saje je nak tulis mulis kt sini.. aku happy dengan dunia aku sekarang.. setelah ade beberapa perkara yang telah aku lalui.. banyak telah mengajar aku cara hidup sebenar.. aku sahut semua cabaran yang akan aku lalui.. mari sini mari sini semua cabaran... ni membuatkan aku lagi kuat dan hebat.. hahahaha (gelak separuh angkuh)...

beberapa perkara aku harus selesaikan.. antara nya tentang persatuan kompang yang telah di tubuhkan sejak 8 tahun yang lalu.. mase tu aku baru Form 4 di sekolah menengah kebangsaan abdul jalil (SMKAJ)... cam la korang tau... hahahaa... banyak perkara telah aku lalui dalam persatuan ni ... sampailah satu tahap di mana aku telah menjadi pengerusi kelab kompang lebih 4 tahun.. dasat tak.. mesti dasatkan... banyak telah aku lalui sejak menjadi kepala dalam kelab kompang.. thankz to zali, komeng , iwan toji, adul , A'A (azhar namanye), eri , wak ayip dan dua orang tenaga muda seperti Margo(kekadang namanya dia lan atau kantok) dan gendut...

tunggu mesyuarat akan datang...
aku akan gegar lak UMNO Cawangan Taman Desa Sentosa..
biar la aper orang nak kata ngan UMNO sekarang...
Mase Untuk Berubah....

Thursday, May 29, 2008

Kepenatan




penat tul la... dari sukan semalaysia ILJTM sampai hari ni..



susah gak nak handle sesuatu pasukan ni.. nasib baik la pengalaman sebagai



pengurus pasukan bolasepak bawah 17thn mase kt kg dulu.,. boleh diguna pakai..



tp tu la kan ... lumrah manusia.. biler kita dah kalah.. ade je alasan-alasan negatif



yang dilemparkan.. menolong takde komplen jer lebih...



ape-ape pun.. aku tak heran benda tu smua... pasal aku dah create diri aku supaya wat2 tak tau



kalau ade orang komplen... kene perli lagi ade ler...


walaucamner pun ... aku dah jadi popular... satu2nyer pengurus pasukan yang leh handle 2 pasukan dalam satu masa..


tima kasih pada smua player sebab membantu aku dalam menguruskan perjalanan pasukan bola tampar kita... alhamdullilah



Friday, May 9, 2008

Peranan sekarang ... mei??


tak pasti lagi keje sekarang..

makin hari makin hebat..

satu persatu kene siapkan... jadual harian dah banyak diubah sekarang...

lum tau lagi biler akan kekal jadual harian aku sekarang.... baru la aku perasan sekarang

makin kita tua makin kita sibuk.. tapi kita jangan lupa kat tuhan lak...

masuk tengah bulan mei ini.. dah genap umur aku (kira ulangtahun kelahiran la)

omputeh cakap happy birthday la katakan...

memandangkan aku dah makin tua...

aku harap aku dapat meneruskan kehidupan dengan lebih cemerlang gemilang dan terbilang..

hahaha... macam lak aku leh guna slogan tu..

Tuesday, April 29, 2008

kemas-kemas

penat.. jom balik...
hehehehe....

Thursday, April 24, 2008

Ibu pembohong????

ibu seorang pembohong ???

Memang sukar untuk orang lain percaya,tapi itulah yang berlaku. Ibu saya memang seorang pembohong!! Sepanjang ingatan saya sekurang-kurangnya 8 kali ibu membohongi saya. Saya perlu catatkan segala pembohongan itu untuk dij adi kan renungan anda sekalian.



Cerita ini bermula ketika saya masih kecil. Saya lahir sebagai seorang anak lelaki dalam sebuah keluarga miskin. Makan minum serba kekurangan. Kami sering kelaparan. Adakalanya, selama beberapa hari kami terpaksa makan berlaukkan ikan masin dikongsi satu keluarga. Sebagai anak yang masih kecil, saya sering saja merungut. Saya menangis mahukan nasi dan lauk yang banyak. Tapi ibu cepat memujuk. Ketika makan, ibu sering membahagikan bahagian nasinya untuk saya. Sambil memindahkan nasi ke mangkuk saya, ibu berkata : ""Makanlah nak ibu tak lapar." – PEMBOHONGAN IBU YANG PERTAMA.


Ketika saya mulai besar ibu yang gigih sering meluangkan watu senggangnya untuk pergi memancing di tali air berhampiran rumah. Ibu berharap dari ikan hasil pancingan itu dapat memberikan sedikit makanan untuk membesarkan kami adi k-ber adi k. Pulang dari memancing, ibu memasak gulai ikan yang segar dan mengundang selera. Sewaktu saya memakan gulai ikan itu ibu duduk disamping kami dan memakan sisa daging ikan yang masih menempel di tulang daripada bekas sisa ikan yang saya makan t adi . Saya sedih melihat ibu seperti itu.. Hati saya tersentuh lalu dengan menggunakan sudu saya memberikan ikan itu kepada ibu. Tetapi ibu dengan cepat menolaknya. Ibu berkata : "Makanlah nak, ibu tak suka makan ikan." – PEMBOHONGAN IBU YANG KEDUA.


Di usia awal remaja, saya masuk sekolah menengah. Ibu pergi ke kedai dengan membawa sejumlah penyapu lidi dan kuih-muih untuk menyara persekolahan saya,abang dan kakak. Suatu dinihari lebih kurang pukul 1.30 pagi saya terjaga dari tidur. Saya melihat ibu membuat kuih dengan beremankan sebuah pelita di hadapannya. Beberapa kali saya melihat kepala ibu terhangguk kerana mengantuk. Saya berkata : "Ibu, tidurlah, esok pagi ibu kena pergi kebun pula." Ibu tersenyum dan berkata : "Cepatlah tidur nak, ibu belum mengantuk lagi." – PEMBOHONGAN IBU YANG KETIGA.


Di hujung musim persekolahan, ibu meminta cuti kerja supaya dapat menemani saya pergi ke sekolah untuk menduduki peperiksaan penting. Ketika hari sudah siang, terik panas matahari mulai menyinari, ibu terus sabar menunggu saya di luar dewan. Ibu seringkali saja tersenyum dan mulutnya terkumat-kamit berdoa kepada Illahi agar saya lulus ujian peperiksaan ini dengan cemerlang. Ketika loceng berbunyi menandakan ujian sudah selesai, ibu dengan segera menyambut saya dan menuangkan kopi yang sudah disiapkan dalam botol yang dibawanya. Kopi yang kental itu t ida k dapat dibandingkan dengan kasih sayang ibu yang jauh lebih kental. Melihat tubuh ibu yang dibasahi peluh, saya segera memberikan cawan saya itu kepada ibu dan menyuruhnya minum. Tapi ibu cepat-cepat menolaknya dan berkata : "Minumlah nak, ibu tak haus!!" – PEMBOHONGAN IBU YANG KEEMPAT.


Setelah pemergian a yah kerana sakit, iaitu selepas saya baru beberapa bulan dilahirkan, ibulah yang mengambil tugas sebagai a yah kepada kami sekeluarga. Ibu bekerja mengambil upah di kebun, membuat penyapu lidi dan menjual kuih-muih agar kami t ida k kelaparan. Tapi apalah sangat kudrat seorang ibu. Kehidupan keluarga kami semakin susah dan susah. Melihat keadaan keluarga yang semakin parah, seorang pakcik yang baik hati dan tinggal berjiran dengan kami, datang untuk membantu ibu. Anehnya, ibu menolak bantuan itu. Jiran-jiran sering kali menasihati ibu supaya menikah lagi agar ada seorang lelaki yang akan menjaga dan mencarikan wang untuk kami sekeluarga. Tetapi ibu yang keras hatinya t ida k mengendahkan nasihat mereka. Ibu berkata : "Saya t ida k perlukan cinta dan saya t ida k perlukan lelaki." – PEMBOHONGAN IBU YANG KELIMA.


Setelah kakak dan abang habis belajar dan mula bekerja, ibu sudah pun tua. Kakak dan abang menyuruh ibu supaya berehat sahaja di rumah. T ida k pa yah lah lagi bersusah pa yah dan bersengkang mata untuk mencari duit. Tetapi ibu t ida k mahu. Ibu rela pergi ke pasar setiap pagi menjual sedikit s ayu r untuk memenuhi keperluan hidupnya. Kakak dan abang yang bekerja jauh di kota besar sering mengirimkan wang untuk membantu memenuhi keperluan ibu, pun begitu ibu tetap berkeras t ida k mahu menerima wang tersebut. Malahan ibu mengirim balik wang itu dan ibu berkata : "Jangan susah-susah, ibu ada duit." – PEMBOHONGAN IBU YANG KEENAM.


Setelah tamat pengajian di universiti, saya melanjutkan lagi pelajaran ke peringkat sarjana di luar Negara. Pengajian saya di sana dibiayai sepenuhnya oleh sebuah syarikat besar. Sarjana itu saya sudahi dengan cemerlang,kemudian saya pun bekerja dengan syarikat yang telah membiayai pengajian saya juga di luar negara. Dengan gaji yang agak lumayan, saya berhajat membawa ibu untuk menikmati penghujung hidupnya di luar negara. Pada pandangan saya, ibu sudah puas bersusah pa yah untuk kami. Hampir seluruh hidupnya habis dengan penderitaan, eloklah kalau hari-hari tuanya ini ibu habiskan dengan keceriaan dan keindahan pula. Tetapi ibu yang baik hati, menolak ajakan saya. Ibu t ida k mahu menyusahkan anaknya ini dengan berkata ; "Tak pa yah lah, ibu tak biasa tinggal di negara orang." – PEMBOHONGAN IBU YANG KETUJUH.

Beberapa tahun berlalu, ibu semakin tua.. Suatu malam saya menerima berita ibu diserang penyakit kanser. Ibu mesti dibedah secepat mungkin. Saya yang ketika itu berada jauh diseberang samudera terus segera pulang untuk menjenguk ibunda tercinta. Saya melihat ibu terbaring lemah di katil hospital setelah menjalani pembedahan. Ibu yang kelihatan sangat tua, menatap wajah saya dengan penuh kerinduan. Ibu mengh adi ahkan saya sebuah senyuman biarpun agak kaku kerana terpaksa menahan sakit yang menjalari setiap inci tubuhnya.. Saya dapat melihat dengan jelas betapa seksanya penyakit itu telah memamah tubuh ibu sehingga ibu menj adi terlalu lemah dan kurus. Saya menatap wajah ibu sambil berlinangan air mata. Saya cium tangan ibu kemudian saya kecup pula pipi dan dahinya. Di saat itu hati saya terlalu pedih, sakit sekali melihat ibu dalam keadaan seperti ini. Tetapi ibu tetap tersenyum dan berkata : "Jangan menangis nak, ibu tak sakit." – PEMBOHONGAN IBU YANG KELAPAN.

Setelah mengucapkan pembohongan yang kelapan itu, ibunda tercinta menutup matanya untuk kali terakhir kali.

Anda bertuah kerana masih mempunyai ibu dan a yah . Anda boleh memeluk dan menciumnya. Kalau ibu anda jauh dari mata, anda boleh menelefonnya sekarang, dan berkata, ' Ibu,saya sayangkan ibu. ' Tapi t ida k saya. Sehingga kini saya diburu rasa bersalah yang amat sangat kerana biarpun saya mengasihi ibu lebih dari segala-galanya, tapi t ida k pernah sekalipun saya membisikkan kata-kata itu ke telinga ibu, sampailah saat ibu menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Ibu, maafkan saya.
Saya sayangkan ibu…
ibuku seorang pembohong ???

Memang sukar untuk orang lain percaya,tapi itulah yang berlaku. Ibu saya memang seorang pembohong!! Sepanjang ingatan saya sekurang-kurangnya 8 kali ibu membohongi saya. Saya perlu catatkan segala pembohongan itu untuk dij adi kan renungan anda sekalian.




itu hari cakap... hari ini cakap...


kemusnahan alam sekitar tidak la seteruk kepala otak aku ni..

macam nak pecah... tapi nak wat camner..

dugaan (version bujang lapok...).. hahaha

makin hari makin banyak keje... Dugaan...


minggu ni balik kampung tanam pisang la..

Wednesday, April 23, 2008

AKU dan DIRIMU





intro] F Fmaj7 F7 A#

F FMaj7
tiba saatnya kita saling bicara
F7 A#
tentang perasaan yang kian menyiksa
Gm
tentang rindu yang menggebu
Dm C
tentang cinta yang tak terungkap

G GMaj7
sudah terlalu lama kita berdiam
G7 C
tenggelam dalam gelisah yang tak teredam
Am Em D
memenuhi mimpi2 malam kita

[reff]
G Em Am D
duhai cintaku sayangku lepaskanlah
G Em Am D
perasaanmu rindumu sluruh cintamu
C A/C# G Em Am D
dan kini hanya ada aku dan dirimu sesaat di keabadian

G GMaj7
jika sang waktu bisa kita hentikan
G7 C
dan segala mimpi2 jadi kenyataan
Am
meleburkan semua batas
Em D
antara kau dan aku kita

[int] G Em Am D
C A/C# G Em Am D

Tuesday, April 22, 2008

Ketandusan idea la sekarang...

pening... camner lak ni..
tak tau nak cakap camner... kepala otak sakit semacam jer... aku rase
cam nak ketuk kepala ngn hammer jer.. tp fikirkan balik ,..tu smua keje bodoh..
aku tak bodoh. cuma sengal-sengal ubi skit..

fatihah.. banyak bersabar yer.. aku ucapkan takziah kt atas ko.. terkejut
dengar khabar emak ko dah meninggal dunia.. sebab aku tak pernah dengar pun
yang arwah mak ko tu sakit ker mengidap penyakit ker... ape ker..
dah ajal .. nak wat camner.. yang kita hidup ni.. perlu diteruskan...

aku ingat lagi mase arwah ayah aku tgh tenat..
aku rase cam dunia ni dah takde panglima atau lebih kurang zaman sekarang setaraf
perdana menteri.. rase cam dah takde orang nak pimpin aku .. nasib aku memang bertuah..
aku masih lagi ade emak.. kalau takde emak.. rase cam dah takde sapa lagi kt dunia ni....
tapi tu la kan .. takdir tuhan lak... mak aku baru-baru ni mengidap penyakit yang boleh
membawa ke penyakit cancer(omputeh tu).. oh tuhan.. tolong la hambamu yang lemah ini..

BOLA TAMPAR

Bola tampar merupakan satu sukan Olimpik di mana dua pasukan yang dipisahkan oleh satu jaring tinggi menggunakan tangan atau (jarang) bahagian badan lain untuk memukul atau menampar sebiji bola melangkaui jaring kepada lawan [1]. Setiap pasukan yang mempunyai enam pemain dibenarkan memukul bola tersebut tiga kali berturut-turut. Mata dikira apabila bola jatuh ke dalam gelanggang lawan, lawan melakukan kesalahan atau lawan gagal mengembalikan bola dengan betul.

Bola tampar merupakan satu sukan aktif. Disebabkan banyak serangan memerlukan pemaain menyentuh bola di atas jaring, kebolehan melompat ditekankan dalam permainan ini. [2].

Sukan bola tampar di Malaysia bermula sekitar tahun 1920-an di Pulau Pinang. Ia dipopularkan oleh pelajar-pelajar yang baru pulang daripada Universiti Chi-Nan, Shanfhai, sebelum berkembang di Selangor dan negeri-negeri lain.

Wednesday, April 9, 2008

Kisah dan siapa aku ini...


haii... sesapa yang rase pelik.. akan terus rase pelik...

tp sekarang jangan rase pelik... yang penting sesapa yang nampak...

ini la hakim @ keem... asal dari sebuah kampung yang tidak ceruk sangat

di mana ade bas rapid KL masuk kt kg aku serta ade traffic light kt pekan kampung..

tidak la jauh sangat .. cuma 25km dr KL dan 23km dari Kajang...

maka di situ la ade HULU LANGAT... dan sesapa nak singgah umah..

cakap jer Dusun Tua.. semua orang tau nyer...

aduh~!! nanti aku citer lagi yer... lapo lak tetiba...

makan dulu yer... hehehe