Sunday, December 4, 2016

JIKA MALAYSIA DISERANG? (ARTIKEL FB Hakim Al-Kimizz )

JIKA MALAYSIA DISERANG?!
Dari kengkawan Buat renungan...
Andai Malaysia diserang seperti negara Islam yang lain... Apabila negara-negara islam yang lain dilanda peperangan atau diserang oleh askar kafir... kita sering mendengar pemimpin-2 kita menggunakan modal seperti ini.." Kita patut bersyukur Malaysia aman dan damai..." Tetapi pernahkah kita berfikir untuk sejenak, sejarah ditulis setelah ia berlaku, tetapi sejarah tidak dapat diramal ketika ia sedang berlaku.
Ketika rakyat Islam Bosnia disembelih oleh paramilitari Serb, pada malam sebelumnya mereka hidup seperti biasa dan tidak pernah terlintas bahawa keesokan harinya akan bermulanya hari celaka bagi mereka. Jadi, untuk sejenak cuber kiter berfikir dalam bentuk reverse engineering iaitu: Bagaimana jika kita yang diserang oleh kuasa kuffar seperti negara Islam lain, dan negara Islam yang lain plak jadik cam kiter?
MALAYSIA DISERANG ???
untuk menanam kesedaran ke atas Melayu Yang Mudah Lupa. (Melayu Mudah Lupa kata Mahathir)AMARIKOS menyatakan Malaysia sarang pengganas... ada pejuang Hizbullah terlepas ke malaysia... lalu menghantar Kapal Pengangkut Pesawatnya (CARRIER) di Selat Melaka dan di Laut China Selatan.
Menghantar kapal selam nuklearnya dgn muatan peluru berpandu membawa armada tentera untuk menyerang malaysia... AMARIKOS menyuruh negara berhampiran dengan Malaysia yang merupakan sekutu rapatnya SINGOFURO di selatan, TAHAILAND di Utara dan PILLIPINNOS di Timur menenyerang Malaysia dengan alasan memburu pengganas al-Qaeda atau Hizbullah sama seperti alasan Israel menyerang Lubnan dan Palestin.
Walaupun Malaysia cakap Malaysia negara bebas pengganas tentera Kuffar tetap menyerang malaysia jugak sama seperti mereka menyerang Iraq kerana mereka dakwa Iraq ada senjata pemusnah, Afghanistan ada Pengganas Taliban, Lubnan ada Pengganas Hizbullah dan Malaysia ada Pengganas Jemaah Islamiah.
Malaysia tetap mempertahankan Malaysia ini tidak ada pengganas tetapi suara kita tidak dihiraukan sama seperti mereka tidak hiraukan Afghanistan , Iraq , Lubnan dan Palestin.
Sebelum tiba saat MALAYSIA DISERANG ini Perdana Menteri kita... YB Wakil Rakyat... Parlimen dan ADUN... Tauke-tauke Cina yang kaya... semua cabut lari ke keluar negara dengan jet dan pesawat peribadi masing-masing. Mereka ada duit untuk cari perlindungan di luar negara.
Tinggallah rakyat Melayu Islam yang miskin hina ini di negara sendiri, menunggu masa untuk diserang oleh tentera Kuffar AMARIKOS dan sekutunya.
Barulah rakyat tahu bahawa pemimpin Melayu dan tauke cina yang dijadikan pepimpin sebelum ini tidak sama seperti Khalifah Umar Al-Khattab... Khalifah Ali Abi Thalib... Khalifah Khalid Al-Walid...
Khalifah Salahuddin Al-Ayubbi... yang sanggup berada dibarisan hadapan berdepan musuh-musuh Islam.
SAAT Peperangan bermula...
Tempat yang mula-mula sekali dibom adalah Putrajaya, diikuti negeri-negeri lain. AMARIKOS dan Sekutunya mengebom... melancar peluru berpandu... membedil... menembak Rakyat Malaysia... mereka membunuh Orang tua...
perempuan dan Anak-anak kecil orang melayu islam kita... sama seperti Yahudi menembak dan membunuh rakyat Lubnan yang tak berdosa!!!
AMARIKOS dan sekutunya menyerang MALAYSIA secara besar-besaran. Apabila selesai pesawat pejuang di Selat Melaka mengebom Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Perak, Selangor dan Kuala Lumpur . Datang lagi pesawat musuh silih berganti...
Apabila selesai pesawat pejuang di laut China Selatan mengebom Kelantan, Terengganu, Pahang... datang lagi pesawat musuh silih
berganti... Johor pula dibedil dengan peluru berpandu jarak sederhana SINGOFURO...
diserang dengan jet-jet pejuang SINGOFURO yang sentiasa melalui ruang udaranya... menghujani bom-bom dan roket...kemudian Johor dan negeri
sembilan dapat ditawan tentera musuh.
Anda di berada di Kedah... Pasukan Darat tentera Bersekutu mara dari bahagian Utara... tentera bersekutu semakin dekat dengan rumah anda...
menentang pintu rumah anda... anda bersama dengan Isteri yang sarat mengandung dan 3 orang anak ketakutan dalam rumah...
Tentera bersekutu memperkosa anak perempuan yang berusia 12 tahun anda depan mata anda... sebagaimana tentera Sebia memperkosa umat Islam Bosnia... muncung senapang ditujukan di kepala anda... Anak perempuan kesayangan anda yang anda bawak masa jamuan Raya 2006... diajukan muncung senapang...
DAMMMMMM... anak kesayangan anda mati ditembak oleh tentera bersekutu... Sebelum ini anda melihat anak umat islam Lubnan, Palestin mati ditembak... anda tidak mempunyai perasaan apa-apa... sekarang berlaku kepada diri
sendiri... baru tahu perasaan sedih anak mati ditembak di depan mata...
Anda menangis ketakutan...
Tentera bersekutu merampas Isteri anda yang sarat mengandung, dibawa menaiki trak... untuk dijadikan habuan tentera dalam kem. Anda dipukul
separuh mati oleh tentera bersekutu meninggalkan anda patah riuk berlumuran darah. Anda sangka anda sudah mati... tetapi umur anda masih panjang... anda masih hidup... anda merangkak menuju ke hutan berhampiran disebuah bukit untuk menyembunyikan diri...
Anda mengalirkan air mata... INGAT AKAN ALLAH...
Ujian peperangan berlaku didepan mata anda sekarang. Anda sebelum ini tidak pernah terlintas dengan peperangan. Kita sering disogokkan negara kita aman, tiada peperangan, tiada pertumpahan darah tiba-tiba hari ini diuji berlaku peperangan.
Pemimpin tersebut yang menyatakan negara kita aman cabut menghilangkan diri... Anda sudah tiada siapa lagi didunia ini... Anak perempuan diperkosa dan dibunuh didepan mata... Anak kecil ditembak didepan mata... Isteri dirampas untuk diperkosa... didepan mata!!!
kawan-kawan... sahabat taulan... ramai yang terkorban...dan tidak kurang juga yang cedera parahh...
Dipuncak bukit anda melihat kampung halaman anda terbakar. Mayat orang melayu Islam bergelimpangan mati terutama golongan orang tua
dan kanak-kanak yang tidak sempat melarikan diri... mereka tidak bernasib baik seperti anda...
Diatas bukit itu juga... anda melihat beribu-ribu Tentera bersekutu berkumpul untuk membunuh dan menembak saki-baki orang melayu Islam yang masih selamat... mengerledah setiap ruang yang ada untuk memburu Al-Qaeda, Hizbullah atau Jemaah Islamiah... tetapi umat Islam lain yang jadi mangsa... Sementara menunggu sakaratul maut menjemput anda apabila anda tersua dengan Tentera bersekutu nanti....
Apa yang anda Harapkan pada masa itu????
Tiada perkara lain yang anda harapkan kecuali...
BANTUAN ALLAH... BANTUAN TENTERA UNTUK MEMBELA AGAMA ALLAH...
ANDA MENGHARAPKAN UMAT ISLAM DARI NEGARA LAIN MEMBERI BANTUAN KETENTERAAN KEPADA MALAYSIA... ANDA MENGHARAPKAN SAUDARA SEAGAMA DENGAN ANDA MELINDUNGI ANDA DARIPADA SERANGAN TENTERA KUFFAR!!! ANDA
MENGHARAPKAN BANTUAN TENTERA JIHAD FI SABILILLAH DARIPADA INDONESIA, SELATAN THAILAND, BANGLADESH, PAKISTAN,DAN NEGARA OIC YANG LAINNNNNN... BAGI MELAWAN TENTERA PENCEROBOH BUMI MALAYSIA INI...
Tetapi tunggu punya tunggu... bantuan ketenteraan tidak kunjung tiba...
ANDA TERDENGAR UCAPAN DARIPADA PEMIMPIN DUNIA ISLAM YANG LAIN menyatakan:
"Kami Negara-Negara Islam Mengutuk tentera PENCEROBOH menyerang Malaysia "
(Presiden Burkina Faso, Pengerusi OIC yang baru)
"Kami akan menghantar 10 000 Tentera pengaman ke MALAYSIA selepas tamat perang nanti... setelah habis kawasan Malaysia dibom oleh tentera bersekutu"(Presiden NAM )
"Alhamdulillah... Negara kita Indonesia aman damai berbanding dengan negara Malaysia yang dilanda peperangan... Kita semua patut bersyukur... kita dapat menyambut hari raya aidilfitri dan deepavali
dalam suasana yang aman harmoni", Presiden Indonesia- Negara Umat Islam paling ramai. (Pemimpin Malaysia selalu sebut camni)
"Tak apa... selepas peperangan tamat... Kami akan menghantar para pendakwah ke Malaysia untuk mendidik rakyat Malaysia " Wakil Penduduk
Islam Selatan Thailand )
"Kami akan menghantar bekalan makanan dan ubatan kepada Penduduk Islam Malaysia yang dilanda peperangan" Pemimpin Arab Saudi)...bagi
komen dan pendapat...
APA PERASAAN ANDA APABILA MENDENGAR UCAPAN PEMIMPIN-PEMIMPIN ISLAM
SEPERTI DIATAS DIKALA ANDA MEMERLUKAN BANTUAN KETENTERAAN DARIPADA
MEREKA??

Petikan fb Hakim Al-Kimizz

Monday, July 11, 2016

Dah lama tak foto mengarut













Happy Birthday Adawiyah.. 2 Tahun


Haii sayang ayah,,,
Happy Birthday Nur Adawiyah
Semoga menjadi manusia yang berguna dan taat ibu bapa

Kejap je usia anak ayah ni dah 2 tahun..
kejap je umur ayah ni dah bertambah,,,
tak lama lagi nak sekolah pulak...

Ayah Ibu Abang sayang Adawiyah!




Selamat Hari Raya Aidilfitri 2016

Assalammualaikum.....
Selamat Hari Raya Aidilfitri 
Kepada Semua yang meraikan raya ini...

seperti biasa.. persediaan yang sederhana...
raya hanya untuk anak-anak
yang semakin besar dan mahukan persekitaran seterusnya...

anak-anak semakin membesar
aku pun semakin tua.. hahahahahha



Wednesday, June 29, 2016

Sekarang Puasa ke 25

Alahai. dah nak dekat raya... sedikit masa je lagi..

Raya kali ini agak sederhana.. mungkin kerana faktor ekonomi..
hahha! sebenarnya.. sebelum ni pun memang sederhana pun..
apa yang penting semuanya dapat kita raikan aidilfitri ini..

Saat usia meningkat ini.. lebih banyak berikan ruang untuk anak-anak untuk meraikan aidilfitri
gembirakan mereka..
seluruh raya untuk mereka..
bagi untuk diri aku.. cukuplah apa yang ada sekarang
cukup menggembirakan.,
syukur alhamdulillah..







Tuesday, June 21, 2016

Haiii Selamat berpuasa!

Hey! korang tau tak..
sebenarnya dah masuk 16 ramadhan..
baru aku teringat nak wish selamat berpuasa

Kali ini puasa agak sederhana.. mungkin faktor usia
faktor citarasa.. hehehhe!
Sahur pun makan biskut dan roti
dah mencukupi bagi aku..

oh ye.. dua orang comel aku tu..
tidur je.. tak kacau pun orang tengah sahur.. tapi malam dia punya tidur...
pukul 12 malam baru tidur! hahah!

Rindunya nak berbuka puasa beramai-ramai...

geng Zaman Bujang
dah lama dah rasanya.. beramai-ramai..
masa ni belum kahwin lagi.. sekarang ni.. semua dah kawin.. tinggal la atok je..
hahahha!

ILP Pedas 2005-2011





Thursday, June 2, 2016

Sasaran Kena Buat!

ye! Hidup kene ada sasaran!
Sebab tuhan dah kasi bumi untuk kita semua
Dia dah kasi untuk kita usaha dan buat apa yang disuruh

Jadi apa yang berlaku jangan jadikan tuhan sebagai sebab kita jadi begini,,
Usaha + Sabar itu adalah kunci paling besar untuk kejayaan...


Thursday, May 26, 2016

Hakim! Happy Birthday!

Haiiii!!! Selamat Hari lahir!
Happy Birthday!!!!!!!

sudah 32 tahun berlalu usia..
semakin hampir ke arah penuaan yang lebih matang
sesungguh tua itu menjelma bersama pengalaman yang bermakna
itu adalah ilmu paling kuat dan paling mahal!


Monday, May 23, 2016

Pilihan Bulan Ini




"Fly Away From Here"

Gotta find a way
yeah I cant wait another day
aint nothing gonna change
if we stay around here
gotta do what it takes
cause its all in our hands
we all make mistakes
yeah but its never too late to start again
take another breath and say another prayer

and Fly Away from here
anywhere yeah I dont care
we just fly away from here
our hopes & dreams are out there somewhere
wont let time pass us by
we'll just Fly yeah

If this life
it seems harder now
it aint no never mind you got me by your side
and anytime you want
yeah we can catch a train & find a better place
cause we wont let nothing or noone keep getting us down
maybe you & I could pack our bags & hit the sky

and Fly Away From Here
anywhere yeah I dont care
we just fly away from here
our hopes & dreams are out there somewhere
we wont let time pass us by
we just Fly

do you see a bluer sky now
you can have a better life now
open your eyes
cause no one here can ever stop us
they can try but we wont let them
no way
maybe you & I
could pack our bags & say goodbye

and Fly Away From Here
anywhere honey I dont care
we just fly away from here
our hopes & dreams are out there somewhere
Fly Away from Here
yeah anywhere honey I dont I dont I dont
yeah we just fly away

Thursday, April 21, 2016

Promote!



JOM PHOTOSHOOT DI STUDIO
Untuk yang nak buat product &fashion. boleh lah tempah slot studio kami. Serendah RM150 untuk SATU JAM!
Pakej photoshoot RM150 termasuk:
* 1 jam photoshoot
* Penggunaan studio (1 jam)
* Gambar unlimited
* 1 DVD
* 1 Photographer
* 30 - 40 pic (Edit)
Eh! Eh! Eh! nanti dulu... ada lagi untuk anda :
RM150 : 1 Jam
RM120 : 2 Jam
RM 300 : Lebih Daripada 3 Jam
++++++++++++++++++++++++++++++++++
TUAN HAKIM PICTURE
20C JALAN SUARASA 8/4,
BANDAR TUN HUSSEIN ONN,
43200 CHERAS ,SELANGOR
Pertanyaan & Tempahan : 
CALL.SMS.WHATSAPP : 019-692 3671 HAKIM
JOM GRAB hanya RM150 per hour!

Belum Lagi!

Belum Berjaya,
Belum Boleh Berkata apa-apa,
Belum Boleh Hendak Kemana,

Begitulah situasi yang berlaku sekarang.. bagi aku.. ekonomi yang teruk sekarang ini.. bukanlah salah satu faktor besar perniagaan jatuh.. ada perkara yang boleh kita amik daripada kejatuhan ekonomi untuk terus berniaga.. namun hakikatnya.. strategi itu belum dapat berjaya lagi dipikirkan...

hahahhaha!!! mana kau pergi.. mana kau pergi ni IDEA!!!!!!!!!!

Tuesday, April 12, 2016

Business Planning ( Realiti dan Fantasi )

Apa-apa pun yang berlaku
Usaha adalah penting..
walaupun realiti nampak kejam..

Kau Harungi..
Kau Berjaya..

FotoSintesis (Copy From FB Enam Masa)

Ternyata ada satu hal yg luar biasa yg dilakukan oleh pohon/tumbuhan untk menjadi pohon yg baik.yaitu dg ber-fotosintesis.
Dimana kita tentu tahu bahwa rumus fotosintesis adalah;Air (H2O)+karbondioksida(CO2)+cahaya matahari.ketiga unsur ini diubah menjadi glukosa(C6H12O6) dan oksigen.dimana tumbuhan menyerap air,karbondioksida dan cahaya matahari untuk diolah sedemikian rupa sehingga menghasilkan gula(glukosa) sbg sumber energi dan menghasilkan oksigen yg dilepas ke udara yg bisa diambil manfaatnya oleh semua mahluk hidup di bumi.karena tanpa oksigen,maka tak ada kehidupan.
Sehingga fotosintesis menjadi sangat penting bagi seluruh kehidupan organik di bumi

Oleh sebab itu,tidak ada salahnya kita mengambil pelajaran dari proses fotosintesis ini.Dimana air=spirit,yg mempunyai sifat selalu mengalir ke tempat yg rendah,karbon dioksida=problem(gas beracun yg membawa dampak buruk bagi kesehatan/kehidupan,dan cahaya matahari adalah ilmu Tuhan.Ketiga unsur ini jika kita serap dan kita olah dg baik,maka akan menghasilkan glukosa(kesejahteraan),dan oksigen(kedamaian).
Fungsi utama fotosintesis adalah untk memproduksi glukosa sebagai sumber energi utama bagi tumbuhan.dg adanya glukosa ini akan terbentuk sumber energi,lemak,dan protein.zat2 ini akan menjadi sumber makanan bagi manusia dan hewan.
Jika kita ingin menciptakan kehidupan yg damai sejahtera,baik dalam lingkup makro maupun mikro,maka tiap2 diri kita harus mengelola dg benar jalan hidupnya dg 3 unsur tadi (air,karbon dioksida,cahaya matahari) agar menghasilkan glukosa(sumber energi) dan oksigen (kesejukan/kedamaian),sehingga bermanfaat bagi semesta kehidupan (menjadi rahmat bagi alam semesta).
Orang yg mampu mengambil pelajaran dari fotosintesis ini akan mendatangkan kesejukan,menghasilkan amal perbuatan yg baik (buah yg manis).sehingga banyak orang yg akan mencarinya untk mendapatkan kedamaian,seperti saat kita kepanasan dan berlindung dibawah pohon.
Orang2 seperti itu akan tetap konsisten,tidak tergoyahkan walau banyak ujian.sama seperti pohon yg terkena panas,hujan dan di guncang angin yg dahsyat namun tak pernah goyah/berpindah tempat walau 1 cm.
Ternyata inilah maksud Tuhan menjadikan pohon sbg perumpamaan,yaitu supaya manusia mengambil pelajaran
QS 14 : 24&25

Tuesday, March 22, 2016

Haiii ! Mac! Selamat bahagia anda semua !


KAMI!

Lama tak muncul kat blog... 
alhamdulillah.. semua sihat...

kemon! kemon! kemon! mood bercuti!

Tuesday, February 9, 2016

Haii Adawiyah!


Haiii!! saje nak tunjuk bergambar dengan anak dara saya yang sorang ni!

Thursday, February 4, 2016

KONSEP BERTUHAN / BERTUAN (Copy From FB Enam Masa)

KONSEP BERTUHAN / BERTUAN
manusia hari ni bangun pagi pagi lagi dah TERIKAT dengan pelbagai urusan..
urusan / ikatan ikatan yang mengikat manusia hari ni datang dalam pelbagai bentuk,
di ikat pada tangan dan kaki (diri)
di ikat pada pemikiran (akal)
di ikat pada nafsu (keinginan keinginan)
umpama patung BONEKA yang diikat tali
Manusia telah menjadi hamba abdi yang hanya tunduk dan patuh pada sistem hari ini..
sampai masanya segala galanya sudah terlambat, permainan berakhir dan boneka akan diganti , kita sebagai individu tidak punyai harapan atau cara yang berkesan untuk meleraikan tali tali yang mengikat kita selama ini..
Bilakah masanya kita akan menjadi seperti burung yang bebas berterbangan?
Tidakkah mereka memperhatikan burung-burung yang dimudahkan terbang di angkasa bebas. Tidak ada yang menahannya selain daripada Allah. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang beriman.
(سورة النحل, An-Nahl, Chapter #16, Verse #79)
Bila dapat kerja (ada perjanjian dengan majikan)
Bila masuk parti politik (ada perjanjian dengan pemimpin/parti)
Bila ingin membeli suatu barang (kita berjanji pada diri sendiri pada tarikh dan waktu sekian sekian kita akan membelinya)
Perjanjian inilah sebenarnya yang mengikat kita..Mengikat kita selama kita hidup didunia ini..
kita harus mematuhi perjanjian perjanjian ini selama mana ia berlangsung..bila kita tunduk dan patuh kepada perjanjian sebenarnya kita telah tunduk dan patuh sesama manusia..hamba kepada manusia lain..
Sesungguhnya Allah telah MEMBELI dari orang-orang mu'min, diri dan harta mereka dengan memberikan SURGA untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) JANJI yang benar dari ALLAH di dalam Taurat, Injil dan Al Qur'an. Dan siapakah yang lebih MEnEPATI JANJInya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual-beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah KEMENANGAN / KEUNTUNGAN YANG BESAR.
(سورة التوبة, At-Tawba, Chapter #9, Verse #111)
Manusia tiada hak mengatur kehidupan manusia lain..Yang berhak mengatur adalah RABB (pengatur/majikan) kita..ALLAH pengatur sekalian alam..
Manusia yang tunduk dan patuh (berserah diri)inilah yang bergelar Aslama / Islam
Hamba kepada Tuan semesta Alam..
Maka apakah mereka mencari DEEN (sistem) yang lain dari DEEN (sistem) Allah, padahal kepada-Nya-lah berserah diri (Aslama) segala apa yang di langit dan di bumi, baik dengan suka maupun terpaksa dan hanya kepada Allahlah mereka dikembalikan.
(سورة آل عمران, Aal-i-Imraan, Chapter #3, Verse #83)
Deen adalah suatu aturan cara hidup (bersistem) dari Tuan Semesta Alam untuk setiap ciptaannya di alam ini.
Agar seluruh kehidupan di alam ini dapat hidup harmoni, seimbang, damai dan sejahtera..rahmat ke seluruh alam (rahmatan lil alamin)
Suatu sistem yang mampu mengikat manusia untuk tunduk dan patuh kepada kehendak Tuan Semesta Alam..
"Dan barangsiapa yang menyerahkan dirinya kepada allah, sedang dia orang yang berbuat kebaikan, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada BUHUL TALI yang kokoh. Dan hanya kepada allah-lah kesudahan segala urusan."
(سورة لقمان, Luqman, Chapter #31, Verse #22)
Dan janganlah kamu seperti seorang perempuan yang menguraikan benangnya yang sudah dipintal dengan kuat, menjadi cerai berai kembali, kamu menjadikan sumpah (perjanjian)mu sebagai alat penipu di antaramu, disebabkan adanya satu golongan yang lebih banyak jumlahnya dari golongan yang lain . Sesungguhnya Allah hanya menguji kamu dengan hal itu. Dan sesungguhnya di hari kiamat akan dijelaskan-Nya kepadamu apa yang dahulu kamu perselisihkan itu.
(سورة النحل, An-Nahl, Chapter #16, Verse #92)
Bila manusia telah menguraikan ikatan ikatannya dengan Tuan Semesta Alam maka akan terjadilah konsep syirik (musyrik)
di mana manusia mula mengadakan ikatan ikatan yang lain selain ikatan ikatan Tuan Semesta Alam..
Manusia telah mempersekutukan tuannya..Mengadakan tuan tuan yang lain selain dari Tuan Semesta Alam..
Sesungguhnya Allah tidak mengampuni dosa mempersekutukan (sesuatu) dengan Dia, dan Dia mengampuni dosa yang selain dari syirik itu bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan (sesuatu) dengan Allah, maka sesungguhnya ia telah tersesat sejauh-jauhnya.
(سورة النساء, An-Nisaa, Chapter #4, Verse #116)
Sekiranya ada di langit dan di bumi tuhan-tuhan selain allah, tentulah keduanya itu telah rusak binasa. Maka Maha Suci allah yang mempunyai 'Arsy daripada apa yang mereka sifatkan.
(سورة الأنبياء, Al-Anbiyaa, Chapter #21, Verse #22)
Ikatan ikatan kita dengan Tuan dari kalangan manusia itu tadi yang menjadikan kita diperbudak /diperhambakan /ditindas / dizalimi oleh manusia yang lain..
Perjanjian yang berat sebelah dan hanya menguntungkan tuan tuan manusia itu tadi..
inilah tuan tuan yang dipanggil Firaun..
Dan Fir'aun berseru kepada kaumnya (seraya) berkata: "Hai kaumku, bukankah kerajaan Mesir ini kepunyaanku dan (bukankah) sungai-sungai ini mengalir di bawahku; maka apakah kamu tidak melihat (nya)?
(سورة الزخرف, Az-Zukhruf, Chapter #43, Verse #51)

SELAMAT HARI LAHIR ANAKANDA MUHAMMAD ZAFRAN... 3 TAHUN!


Haiii... Selamat Hari Lahir Muhammad Zafran Bin Mohd Hakim
Sudah Berusia 3 tahun.. selamanya cinta sentiasa sayang..
Ayah doakan Zafran menjadi anak yang soleh, taat ibu bapa dan diberkati sepanjang kehidupan..
Sempena hari lahir ini.. Ayah nak cerita sikit apa yang jadi 3 tahun lepas

Saat Ibu nak melahirkan zafran.. ianya berlaku tanda kelahiran pada hari sabtu.. ketika itu pagi hari.. orang semua tengah bersarapan... tapi Ayah releks je sebab baru tanda... tiada sakit-sakit lagi.. hahahah! nampak cam releks kan.. dalam hati je sapa yang tahu... kemudian selepas sarapan pagi.. ayah siap-siapkan semua barang dan pergi ke hospital ampang.. 

Sampai wad kecemasan masa tu.. ibu gi check dulu.. sementara tu ayah tunggu luar.. selepas check ibu kasi ayah kene masuk wat sebab dah bukak 2cm... so kena la angkut barang bawak sampai ke wad.. tengok jam dah masuk tengahari.. ayah pun naik ke wad.. sampai habis waktu.. ketika itu.. waktu melawat dah habis so ayah kene la tunggu esok untuk masuk.. doktor dengan nurse tak kasi teman ibu.. katanya diorang yang akan jaga.. sabar aje lah.. tapi tak kasi ayah balik.. adeh! acaner tu.. udahnya.. ada port baek untuk ayah rehat..


Inilah port ayah tido .. hahaha baekkk punye!

Sehinggalah keesokan harinya.. hari ahad.. ibu mesej bagi tau doktor akan check balik pukul 8pagi.. so ayah pun tunggu gak la.. tak sempat la nak balik umah.. ayah pun tunggu .. pergilah sarapan sorang-sorang.. tengah sarapan ibu call.. ibu kata kat ayah.. doktor suruh balik .. adeh! balik ke? adoi aii... dah kemas barang semua balik rumah tengahari tersebut.. padahal dah bukak 4cm. sabar aje lah... so ayah ngan ibu pun baliklah rumah...

Berehatlah kami dirumah tu... sehingga pada waktu petang ke arah maghrib.. ibu bagitahu ayah.. dah mula kerap sakit-sakit.. ayah kata takpe.. kita tunggu kalau sakit tu 10min sekali.. sesudah maghrib tu. ibu kata sakit dah kerap.. adoii.. baru tengahari tadi balik dari hospital.. dah kena pergi balik.. penatkan? dugaan,,, 
maka selepas kul 9 lebih baru ayah bawak ibu gi hospital. sesampai di hospital.. check dan terus tahan wad.. sehingga kul 12 lebih.. urusan kemasuk wad selesai.. ayah? ayah lepak port baekk tu la.. apa lagi.. wakakakakk!! 

Sesedar dah pagi.. ibu mesej bagi tahu nak masuk labor room.. wad bersalin kata melayu jati.. cepat-cepat sarapan terus pergi kat ibu.. tengok jam dah pukul 9 pagi.. bukaan sehingga 6 cm.. maka terus la masuk wad bersalin.. tengok ibu tengah mengerang sakit.. ayah pun terus temankan ibu.. doktor ulang alik keluar masuk wad bersama nurse... setiap masa check... akhirnya setelah 2 jam didalam wad bersalin.. ibu dah mula merasakan baby nak keluar.. tekanan sakit itu seperti sukar dibayangkan.. ayah masa eksiden motor dulu tak la rase camni sakitnya... perit.. pegang ibu.. peluk ibu.. bacakan selawat ibu.. segalanya.. kata-kata semangat.. akhir sampai kemuncak.. baby dah nampak keluar dipintunya... untuk keluar ke dunia.. melihat dunia... kuasa ALLAH tu memang power sesangat.. sukar digambarkan bagaimana bayi yang nampak cam lembik-lembik je.. bila keluar je ke dunia.. seperti belon yang ditiup.. kembang.. dan keluarlah baby selepas hampir 30min bertarung... yeahh! ayah nampak itu jihad seorang ibu.. selalu tengok tv je.. keh keh keh!!
yeahhhh!!! Ayah dah jadi seorang bapa !! nampak tak? excitedkan.. ayah yang macho lagi gagah perkasa ini menangis kesyukuran kegembiraan.. tak terkata dengan menaip ini.. 

Dan akhirnya.. anak ayah pun bersama ayah dan ibu.. ibu masih letih tapi masih mampu tersenyum yang lawa macam mula-mula kahwin dulu.. alahhh romantik sangatkan.. hahahah!

Dan itulah dia.. pengertian saat anak pertama ayah.. 4 Februari 2013. maka MUHAMMAD ZAFRAN BIN MOHD HAKIM lahir ke Dunia.. sesungguhnya amanah ini dipikul dengan penuh bertanggungjawab...
Semoga anak ayah ini terus diberkati dipermurahkan rezeki! dan menjadi seorang lejen macam ayah.. 

eh ! eh! eh! Nak tengok la budak kecik ni