Friday, December 19, 2008

Kampung dan bandar???

kampung....
kesibukan tak la sangat..
masih mengekalkan udara yang segar.. kecuali kampung pandan,kampung baru dan kampung-kampung yang dalam bandar...
boleh dengar bunyi ayam berkokok pada waktu pagi.. itik jalan tersusun... kambing,kerbau dan lembu melintas di jalanraya...
teringat satu kisah di Kuala Pilah.. area sri menanti kot...
aku g sana.. jam sangat2.. pelik gak.. kt kampung jam.. sekali aku tgk kt depan kereta aku.. ade sekumpulan lembu pulang petang.. sunyinya jalan sampai lembu yang kuasai jalan tu...
kat kampung ade macam-macam pokok buah-buahan... ade sawah yang luas..
kat juga ade sungai yang jernih dan anak sungai yang boleh kita memancing, menangkap ikan dengan sesuka kita jer. ikan sembilang,haruan,sepat,laga dan macam-macam jenis ikan yang ada...

Bandar...
kesibukan dengan pergerakan manusia yang masing-masing punya urusan...
tapi bukan la kata bandar ini boring... best tau.. kt bandar ade macam-macam tempat untuk jalan-jalan... paling best sekali.. dapat tengok macam-macam gelagat manusia.. rangkuman jenis-jenis orang... ade yang bisnesman, salesman, pelajar, orang tua yang kaya,orang tua yang sederhana, kerja swasta, kerja kerajaan, muda mudi, kanak-kanak dan macam-macam lagi... yang untungnya kt bandar ni... keretapi atas bangunan tau... cam LRT dan Monorel.. ade lak bawah tanah.. macam Putra Lrt.. menghubungikan manusia di luar bandar dan pinggit bandar...
nak cari kedai makan banyak.. nak yang murah,yang mahal, yang ade kelas, yang takde kelas, smuanya ada di bandar... heheh... tempat dating pun banyak...

sebenarnya takde masalah kalau duduk bandar ke duduk kampung...
ade bagus dan tak bagus.. baik dan buruk atau lain-lain la...
cam aku ni kan.. dah duduk bandar dan kampung.. kekadang rasa cam best duduk kampung kekadang rase best duduk bandar... pikir-pikirkan la...

No comments: