Tuesday, December 30, 2008

Tahun Baru 2009.. Selamat Datang

Tahun Baru 2009.. melukis lagi kenangan untuk teruskan kehidupan...

2009 tahun yang aku leh jadi tahun ekonomi.. maklum la.. macam-macam nak buat..

nak sambung belajar.. nak beli aset atau harta.. pastu ingat nak kumpul kewangan untuk

kahwin.. tapi tak tau lagi bila.. hhahahah...


Tahun 2009 adalah tidak sama macam tahun 2008..

banyak perbezaan akan berlaku... sebab tahun 2007 dengan tahun 2008 pun

ada perbezaan yang ketara...


Tahun 2009 menyaksikan umur aku meningkat ke angka 25 tahun.. suku abad...

tak sangka lak dah tua aku..

memandangkan dah tua ni.. azam aku adalah untuk ubah sikap dan perangai aku

yang tak abih-abih menurun ke arah kekanakkan..

hahaha.. setiap orang ada cara masing-masing...


kepada semua kawan-kawan.. harap-harap la tahun ini menjadi satu harapan

yang membawa kebahagian pada kita semua......


Friday, December 19, 2008

Kampung dan bandar???

kampung....
kesibukan tak la sangat..
masih mengekalkan udara yang segar.. kecuali kampung pandan,kampung baru dan kampung-kampung yang dalam bandar...
boleh dengar bunyi ayam berkokok pada waktu pagi.. itik jalan tersusun... kambing,kerbau dan lembu melintas di jalanraya...
teringat satu kisah di Kuala Pilah.. area sri menanti kot...
aku g sana.. jam sangat2.. pelik gak.. kt kampung jam.. sekali aku tgk kt depan kereta aku.. ade sekumpulan lembu pulang petang.. sunyinya jalan sampai lembu yang kuasai jalan tu...
kat kampung ade macam-macam pokok buah-buahan... ade sawah yang luas..
kat juga ade sungai yang jernih dan anak sungai yang boleh kita memancing, menangkap ikan dengan sesuka kita jer. ikan sembilang,haruan,sepat,laga dan macam-macam jenis ikan yang ada...

Bandar...
kesibukan dengan pergerakan manusia yang masing-masing punya urusan...
tapi bukan la kata bandar ini boring... best tau.. kt bandar ade macam-macam tempat untuk jalan-jalan... paling best sekali.. dapat tengok macam-macam gelagat manusia.. rangkuman jenis-jenis orang... ade yang bisnesman, salesman, pelajar, orang tua yang kaya,orang tua yang sederhana, kerja swasta, kerja kerajaan, muda mudi, kanak-kanak dan macam-macam lagi... yang untungnya kt bandar ni... keretapi atas bangunan tau... cam LRT dan Monorel.. ade lak bawah tanah.. macam Putra Lrt.. menghubungikan manusia di luar bandar dan pinggit bandar...
nak cari kedai makan banyak.. nak yang murah,yang mahal, yang ade kelas, yang takde kelas, smuanya ada di bandar... heheh... tempat dating pun banyak...

sebenarnya takde masalah kalau duduk bandar ke duduk kampung...
ade bagus dan tak bagus.. baik dan buruk atau lain-lain la...
cam aku ni kan.. dah duduk bandar dan kampung.. kekadang rasa cam best duduk kampung kekadang rase best duduk bandar... pikir-pikirkan la...

Tuesday, December 16, 2008

Muka Seposen????

ketika sedang leka melayan internet...
tetiba aku terdengar satu teka teki....

En. Z : Ape dia td.. nak tanya ape dia kt aku....
Cik Y : Saya ade teka teki ni En. Z...
En. Z : Ape lagi la budak-budak ni... ha.. ape dia.. kasi tau la...
Cik Y : Ade satu kisah.. ade budak nak naik bas.. tambang bas tu RM 1
tp budak tu ade Rm0.90 jer... camner budak tu nak naik bas...???
En. Z : Budak tu minta kt orang lain la...
Cik Y : Takde orang mase tu En. Z... camner tu yer...
En. Z : Ape merepek jer budak ni... camner nak settlekan masalah tu...
Cik Y : Senang jer.. budak tu ade Rm 0.90.. pastu budak tu wat la muka seposen..
jadi RM1.00... hehehheh...... (RM 0.90 + Muka Seposen = Rm1.00)
En. Z : ape kesengal budak ni..

(teringat aku kt budak-budak praktikal kt tempat keje aku... hahahha)

Monday, December 15, 2008

Disember ini


dah nak masuk hujung tahun...
macam-macam telah berlaku pada tahun 2008 ini..
kenangan pahit.. kenangan manis.. kenangan masin.. kenangan masam..
macam-macam ada.,.. cam astro la pulak,,,

jauh dari sudut hati aku... dapat rasakan .. ada pergerakan yang senyap-senyap
telah menyelubungi diri ku.. itu adalah pergerakan usia...
usia???... oh tidak.. maknanya tahun depan aku meningkat
menjadi 25 tahun... tua betul.. tak sangka lak...
aku telah meninggalkan dunia tadika selama 18tahun...
aku telah meninggalkan dunia sekolah rendah selama 12 tahun...
aku telah meinggalkan dunia sekolah menengah selama 7 tahun...
dan aku telah berhijrah dari kampung idaman aku ke pedas, negeri sembilan..
dah 3 Tahun....

sekejapnya masa berlalu...............