Cerita kedai kopi..

Pada pendapat aku dan pemerhatian aku

..... Melayan seorang kawan dalam banyak perkara-perkara yang berlaku. isu semasa atau kenangan-kenangan silam.

Teringat perkara yang lepas dimana isu utama disini adalah.. Melepak.
Melepak orang kata tidak bagus. banyak membuang masa. kekadang tu boleh lupa semua perkara penting seperti solat, kerja dan macam-macam lagi. tentunya ada sahaja perkara nak disembangkan.

Ini kerana kekerapan dikalangan kita ini suka bercerita atau lebih dikenali " Cerita kedai kopi". seperti aku. suka melepak malam minggu disemua kedai kopi sekitar kawasan mukim Hulu Langat. kekadang itu menyelesaikan masalah pun di kedai kopi. sudah menjadi lumrah kedai kopi adalah tempat untuk berbincang. difikir-fikirkan, "cerita kedai kopi" telah lama aktif sejak dari zaman perang jepun sehingga la sekarang. aku teringat cerita P.Ramlee tu. seniman bujang lapuk. Merenung nasib pasal tak kerja pun kat kedai kopi.

Jadi adakah ini menjadi lumrah orang melayu kita melepak di kedai kopi?? rasa aku tidak kerana kedai kopi itu adalah untuk semua orang. Dan pelbagai cerita itu adalah rencah dalam meriuhkan kedai kopi. serta pada pendapat aku juga kedai kopi memberi kesan positif dan negatif. Positifnya dapat kita berkumpul beramai-ramai tatkala letih bekerja sepanjang hari, letih bermain futsal atau sembang perkara-perkara serius dan menjadi negatifnya pembaziran kewangan dan masa adalah amalan tidak elok. Justeru itu jadikanlah Cerita kedai kopi itu sebagai ruang-ruang riadah yang indah dan memanfaatkan semua orang.

"cerita kedai kopi~!!!!!" bukan untuk gosip tapi untuk merehatkan diri

Comments

Popular Posts