Thursday, March 17, 2011

Semalam bercerita tentang kisah manusia

permulaan cerita tentang manusia...

kisah manusia dan duit..
tiada penghabisan jika manusia dok sibuk mencari duit bukan mencari ketenangan dan kebahagian.. waktu semasa semakin sempit dengan keadaan masa yang tiada ruang untuk bersama... so bila bermasalah duit je terus sasar kepada semua orang dengan tidak tentu pasal. sibuk dengan hal dirinya yang kekurangan duit serta bermegah selama ini dia yang mencari duit untuk isi rumah. dalam keadaan macam ni. sepatutnya memandangkan tanggungjawab tu memang kena ada. entah sejak kebelakangan ini sibuk orang tu menuduh dan mengalihkan masalah kewangan beliau dengan singkat mengatakan dialah selama ini yang menanggung semua isi rumah .. aku tidak ada masalah cuma bila dah cakap camtu.. tanggunglah sendiri.. janganlah bila dah cakap lepas tu salahkan orang lain sebab tidak membantu.. sedarlah duit itu bukan segalanya yang boleh dibeli... belum tentu kita bahagia dengan duit.. roti sebungkus jika kita pandai menguruskan sudah tentu boleh memberi kebahagian dalam keluarga kita. aku sentiasa berdoa semoga roda yang berputar itu dapat mengalihkan posisi keadaan sempit ke arah kebahagian.

Kisah bila benda baik menjadi bahan untuk akan datang
Semasa bincang kira ok la semua.. selepas semuanya selesai baru nak ungkit perkara-perkara. sudah tentu dapat keizinan dan terang-terang mendapat sokongan semua orang. tapi bila sudah selesai perkara baik itu. timbul pula syak wasangka yang tak dapat dielakkan.. aku termenung kejap.. kenapa benda baik camni tetiba hilang sokongan dari dalaman sendiri. sikap menegur secara sinis dan keras serta tiada bahasa yang menunjukkan status aku dalam keluarga yang harmoni selama ini menjadi seorang yang sentiasa menjadi bahan untuk cakap-cakap sindir. aku pelik dengan keadaan manusia didalam rumah sendiri sentiasa menyindir.. tak nak cakap terus. aku sudah jadi pening, kalaulah perkara akan datang ini berlaku masalah belum diselesaikan lagi. tak dapat aku bayang macam mana nak cari perjalanan yang sebenarnya nanti. aku takut aku salah langkah atau aku ditolak untuk salah langkah.

Keadaan semangat berkobar-kobar seorang diri.
Belum lagi ada redaan dalam diri untuk berkobar-kobar meneruskan hidup. sentiasa menanti, berusaha, dan bersungguh-sungguh untuk meneroka dalam diri. aku sangat-sangat bersemangat. tapi aku seorang diri je lah sekarang ini. ada yang patut membantu tapi senyap je. tapi aku menganggap positif mungkin ada bantuan atau sokongan. tapi itu mula-mula je fikir camtu.. dah lama selepas itu. aku mungkin menganggap macam aku seorang je.. apa dah berlaku sebenarnya. apa sudah jadi ye. bayangkan selepas keperitan yang lepas semua menganggap aku ni pemusnah dalam semua aturan hidup orang. pening juga aku sekarang ni.. aku seorang berkobar.. sekarang ni benda baik aku nak buat semua menjadi perkara baik seorang diri.. mana letak keutuhan sokongan sebelum ini aku pun tak pasti.. yang pastinya aku sentiasa berdoa semoga perjalanan harmoni dalam diri sentiasa ada dan berharap orang yang aku harapkan akan sentiasa bahagia dan kekal untuk bersama walaupun didudukan di tengah-tengah orang yang dianggap cantik dan memberi ketenangan walaupun hakikatnya banyak yang perlu dilakukan. masih awal lagi

No comments: