Thursday, February 4, 2016

KONSEP BERTUHAN / BERTUAN (Copy From FB Enam Masa)

KONSEP BERTUHAN / BERTUAN
manusia hari ni bangun pagi pagi lagi dah TERIKAT dengan pelbagai urusan..
urusan / ikatan ikatan yang mengikat manusia hari ni datang dalam pelbagai bentuk,
di ikat pada tangan dan kaki (diri)
di ikat pada pemikiran (akal)
di ikat pada nafsu (keinginan keinginan)
umpama patung BONEKA yang diikat tali
Manusia telah menjadi hamba abdi yang hanya tunduk dan patuh pada sistem hari ini..
sampai masanya segala galanya sudah terlambat, permainan berakhir dan boneka akan diganti , kita sebagai individu tidak punyai harapan atau cara yang berkesan untuk meleraikan tali tali yang mengikat kita selama ini..
Bilakah masanya kita akan menjadi seperti burung yang bebas berterbangan?
Tidakkah mereka memperhatikan burung-burung yang dimudahkan terbang di angkasa bebas. Tidak ada yang menahannya selain daripada Allah. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kebesaran Tuhan) bagi orang-orang yang beriman.
(سورة النحل, An-Nahl, Chapter #16, Verse #79)
Bila dapat kerja (ada perjanjian dengan majikan)
Bila masuk parti politik (ada perjanjian dengan pemimpin/parti)
Bila ingin membeli suatu barang (kita berjanji pada diri sendiri pada tarikh dan waktu sekian sekian kita akan membelinya)
Perjanjian inilah sebenarnya yang mengikat kita..Mengikat kita selama kita hidup didunia ini..
kita harus mematuhi perjanjian perjanjian ini selama mana ia berlangsung..bila kita tunduk dan patuh kepada perjanjian sebenarnya kita telah tunduk dan patuh sesama manusia..hamba kepada manusia lain..
Sesungguhnya Allah telah MEMBELI dari orang-orang mu'min, diri dan harta mereka dengan memberikan SURGA untuk mereka. Mereka berperang pada jalan Allah; lalu mereka membunuh atau terbunuh. (Itu telah menjadi) JANJI yang benar dari ALLAH di dalam Taurat, Injil dan Al Qur'an. Dan siapakah yang lebih MEnEPATI JANJInya (selain) daripada Allah? Maka bergembiralah dengan jual-beli yang telah kamu lakukan itu, dan itulah KEMENANGAN / KEUNTUNGAN YANG BESAR.
(سورة التوبة, At-Tawba, Chapter #9, Verse #111)
Manusia tiada hak mengatur kehidupan manusia lain..Yang berhak mengatur adalah RABB (pengatur/majikan) kita..ALLAH pengatur sekalian alam..
Manusia yang tunduk dan patuh (berserah diri)inilah yang bergelar Aslama / Islam
Hamba kepada Tuan semesta Alam..
Maka apakah mereka mencari DEEN (sistem) yang lain dari DEEN (sistem) Allah, padahal kepada-Nya-lah berserah diri (Aslama) segala apa yang di langit dan di bumi, baik dengan suka maupun terpaksa dan hanya kepada Allahlah mereka dikembalikan.
(سورة آل عمران, Aal-i-Imraan, Chapter #3, Verse #83)
Deen adalah suatu aturan cara hidup (bersistem) dari Tuan Semesta Alam untuk setiap ciptaannya di alam ini.
Agar seluruh kehidupan di alam ini dapat hidup harmoni, seimbang, damai dan sejahtera..rahmat ke seluruh alam (rahmatan lil alamin)
Suatu sistem yang mampu mengikat manusia untuk tunduk dan patuh kepada kehendak Tuan Semesta Alam..
"Dan barangsiapa yang menyerahkan dirinya kepada allah, sedang dia orang yang berbuat kebaikan, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada BUHUL TALI yang kokoh. Dan hanya kepada allah-lah kesudahan segala urusan."
(سورة لقمان, Luqman, Chapter #31, Verse #22)
Dan janganlah kamu seperti seorang perempuan yang menguraikan benangnya yang sudah dipintal dengan kuat, menjadi cerai berai kembali, kamu menjadikan sumpah (perjanjian)mu sebagai alat penipu di antaramu, disebabkan adanya satu golongan yang lebih banyak jumlahnya dari golongan yang lain . Sesungguhnya Allah hanya menguji kamu dengan hal itu. Dan sesungguhnya di hari kiamat akan dijelaskan-Nya kepadamu apa yang dahulu kamu perselisihkan itu.
(سورة النحل, An-Nahl, Chapter #16, Verse #92)
Bila manusia telah menguraikan ikatan ikatannya dengan Tuan Semesta Alam maka akan terjadilah konsep syirik (musyrik)
di mana manusia mula mengadakan ikatan ikatan yang lain selain ikatan ikatan Tuan Semesta Alam..
Manusia telah mempersekutukan tuannya..Mengadakan tuan tuan yang lain selain dari Tuan Semesta Alam..
Sesungguhnya Allah tidak mengampuni dosa mempersekutukan (sesuatu) dengan Dia, dan Dia mengampuni dosa yang selain dari syirik itu bagi siapa yang dikehendaki-Nya. Barangsiapa yang mempersekutukan (sesuatu) dengan Allah, maka sesungguhnya ia telah tersesat sejauh-jauhnya.
(سورة النساء, An-Nisaa, Chapter #4, Verse #116)
Sekiranya ada di langit dan di bumi tuhan-tuhan selain allah, tentulah keduanya itu telah rusak binasa. Maka Maha Suci allah yang mempunyai 'Arsy daripada apa yang mereka sifatkan.
(سورة الأنبياء, Al-Anbiyaa, Chapter #21, Verse #22)
Ikatan ikatan kita dengan Tuan dari kalangan manusia itu tadi yang menjadikan kita diperbudak /diperhambakan /ditindas / dizalimi oleh manusia yang lain..
Perjanjian yang berat sebelah dan hanya menguntungkan tuan tuan manusia itu tadi..
inilah tuan tuan yang dipanggil Firaun..
Dan Fir'aun berseru kepada kaumnya (seraya) berkata: "Hai kaumku, bukankah kerajaan Mesir ini kepunyaanku dan (bukankah) sungai-sungai ini mengalir di bawahku; maka apakah kamu tidak melihat (nya)?
(سورة الزخرف, Az-Zukhruf, Chapter #43, Verse #51)

No comments: