Game dan Keuntungan Tanah :Petikan FB Adlina MN

:::Game dan Keuntungan Tanah:::
===========================
Salah satu cabang pelaburan hartanah ialah Tanah. Bagi aku, game tanah ada 3 jenis ;
1. CA Tanah lot
2. Proses tanah pertanian dan jual tanah lot
3. Proses, bina dan jual rumah atas tanah
📌 CA Tanah Lot :
Kau beli lot tanah residential, tunggu je capital appreciation every year. Sampai masa yang sesuai, agak-agak value dah jauh beza dengan baki loan, kau boleh samada nak terus jual, refinance ataupun top up loan. Duit yang dapat tu boleh rolling untuk beli hartanah lain.
.
Tapi kau kena ingat, CA tanah ni tak selaju CA rumah. Tapi kalau projection plan kau untuk setiap hartanah tu cantik, memang tiap-tiap tahun kau akan ada modal untuk membeli hartanah.
.
📌 Proses tanah pertanian dan jual tanah lot :
Kenaikan nilai tanah lot residential/bangunan memang lebih perlahan kalau nak dibandingkan dengan rumah. Tapi mainan tanah akan jauh lebih menguntungkan berbanding rumah sekiranya tanah yang dibeli ialah tanah pertanian yang kemudiannya di proses tukar syarat kepada bangunan seterusnya di pecah sempadan untuk keluarkan geran individu.
.
Tanah pertanian ni selalunya bersaiz besar sebab syarat utk pecah bahagian bagi tanah pertanian ni ialah tak kurang dari 1 ekar. Kalau nak pecah kecik2 kena tukar syarat dulu.
.
Bila tanah pertanian ditukar syarat kepada bangunan dan dipecahkan kepada beberapa bahagian, nilai setiap bahagian tu terus melonjak 2 kali ganda. Ibarat macam naik pangkat dari prebet kepada leftenan.
.
Contoh : Tanah pertanian 1 ekar : Value RM60,000
Tukar syarat dan pecah kepada 10 bahagian, setiap bahagian bernilai : RM80,000. Kau jual semua 10 bahagian = RM800,000 beb! Almost a million macam tu je..
(Nilaian berdasarkan tanah di beberapa daerah di Kelantan. Sebab mainan tanah yang macam ni aku main di Kelantan je)
.
Cuma kau kena ingat, kesemua proses ni memerlukan kerajinan dan kesabaran. Sebab benda ni perlu lalu bermacam-macam prosedur dan kelulusan. Akan memakan masa. Bukan bulan ni kau beli, bulan depan terus boleh keluar geran individu. Makan tahun. Biasanya aku buat projection untuk 4 hingga 5 tahun untuk game macam ni.
Kat KL/Selangor aku main CA tanah sambil-sambil tunggu masa nak naikkan rumah idaman atas tanah tu nanti.
.
📌 Proses, bina dan jual rumah atas tanah :
Kalau kau malas nak proses tanah tu tapi nak keuntungan berganda2-ganda, kau boleh JV dengan developer. Kau bagi tanah tu untuk dia proses tukar syarat, pecah sempadan/bahagian, bina rumah dan jual. Pendek kata, semua dia. Modal kau tanah je.
.
Ada beberapa cara keuntungan dibahagikan tapi aku paling suka pembahagian secara bilangan lot dan rumah. Sebab aku lebih suka benda yang boleh buat anggaran calculation terus.
.
Contoh : 1 ekar lebih tanah pertanian ni JV dengan developer, diproses tukar syarat dan dipecah bahagian menjadi 12 lot semiD. Bermakna akan naik 12 unit semiD. Pembahagian antara kita dengan developer adalah mengikut bilangan unit dengan dipersetujui kedua-dua pihak. Dah tentu developer akan dapat lebih banyak unit berbanding kita sebab dia yang keluarkan semua modal bermula dari proses tukar syarat sampailah siap semua rumah.
.
Modal kita cuma tanah. Katakan tanah tu dibeli dengan harga RM53,000. Kita dapat 2 buah rumah semiD. Anggaran jual selepas siap(projection 8 tahun); RM450,000 sebuah (tanah di Kelantan). Total untuk 2 buah rumah; RM900,000.
.
RM900,000 – RM53,000 = RM847,000
Keuntungan : RM847,000.
Ok la tu.. bukan buat apa pun..bagi tanah je.
Cuma tempoh menunggu tu boleh jadi lama especially kalau lebih banyak “kerja” yang perlu dilakukan untuk tanah tu.
.
Adius!

Petikan FB Adlina MN

Comments

Popular Posts